NEW YORK TRIP - UNITED STATES OF AMERICA

By qayyumtravelog - 21:51:00

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera, Kali ni kami nak share pengalaman kami ke New York awal bulan Disember 2016 lalu. Alhamdulillah perjalanan kami dipermudahkan  seperti apa yang Kami plan.. Daripada proses membuat visa, perjalanan kami ke sana dan semasa kami disana sehinggalah kami pulang ke tanah air.. Alhamdulillah segala urusan  dipermudahkan..

Trip kami kali ni, kami naik Qatar Airways.. Dan harga tiket kami RM2387.00 untuk pergi dan balik.. Dan seperti biasa, kami beli tiket ni setahun awal, hahaha mereputs kan..

Ada baiknya kalo beli tiket awal ni antaranya :

• ofcourse lah murah kan, kami hunting untuk ke NYC ni hampir setahun.. kami guna apps skyscanner "price alert" dan harga paling murah yang kami pernah dapat RM3500.. Sekali Qatar Airways ade sale hujung tahung agaknya.. Dan harga die sangat berbaloi, tanpa pikir panjang kami terus grab even lepas beli tiket tu tggal syiling keting ketung je dalam bank.. Xpe duit bole cari lain Kan.
  • kalo beli tiket awal ni, kalo korang pergi negara yang memerlukan visa ni, sekurang-kurangnya ada lah masa korang nk prepare segala bende yang diperlukan, lagi-lagilah pergi USA ni, proses permohonan visa bagi negara USA ni amatlah leceh.. Hampir 4bulan jugaklah nk setelkan visa ni.. Daaaaannn letsay kalo korangnye visa kene reject, mengambil masa dalam 2-3 bulan baru korang bole apply balik..biasanya kalau dah ade tiket pergi dan balik ni, kedutaan mereka xde masalah untuk bagi lepas visa korang.. Hihu..
Ready to go!! BISMILLAH

selepas mereput 8jam dari KLIA ke DOHAIA.. dan 14jam lagi mereput menanti..

Ahamdulilah kami sampai di Hamad International Airport..besar gilaaa.. Kami xkemana pon masa kat Qatar ni, yela transit 3jam je kot.. Buang air je 2jam.. Ok hambar..

• Masa kami nk masuk boarding area, kami diminta untuk dilakukan "double screening".. allhuakhbar.. hanya tuhan sahaja tahu mcm mana perasaan mase tu, lagi-lagi org yg check ticket tu cakap " this is US Embassy oder".. kami pon kene la patah balik kebelakang then bukak segala kasut, stokin, jacket, beg dibuka satu persatu.. sabarr jelahhh masa tu.. di sini kami nk pesan, makesure korg datang awal okay ke gate, even waktu transit korg lama lagi.. just incase kan....

• isi arrival card tu dengan hati-hati ok.. faham-faham jelahkan USA ni... declare ape yang perlu di declare.. jangan takut.. pegawai dorg sume okay je. yang penting confident!

Alhamdulillah sampai juga akhirnya selepas perjalanan mengambil masa hampir 24 Jam. ..

METROCARD

• Korang bole dapatkan Metrocard Tourist Pass ni sebelum korang bergerak meninggalkan airport terminal.. dengan harga 30USD untuk tempoh 7 hari.. oh ya korg kene jugak beli satu pass Metro Pass (airport pass) 5usd untuk membolehkan korang keluar dari airport .. bijak betul dorg buat duit .. oh ya , letsay korang stay dekat NYC tu lebih dari 7 hari, korg jangan buang pulak card tadi tu, bole je topup then guna macam Touch N Go.. charge untuk 1 ride 2.50usd  koghasaaa.. xkira lah jauh ke dekat, die charge sama rata... hihu... rancang perjalanan seelok-eloknya..
  • Selain metro pass ni, korang bole jugak beli tourist pass yang ade dalam website macam NYC pass n etc.. yang tu banyak tempat2 best yang bole dapat diskaun untuk masuk bile korg ade pass tersebut. selain tu korang boleh merasa naik bus hop on hop off tu. tetapi harganya lebih mahal .. pilihlah yang mana sesuai dengan budget korang

APPS

• Masa kami kt sana , kami guna aplikasi of course la googlemaps, tapi ade satu lagi apps yang banyak membantu kami  kt sana adalah aplikasi NYC Subway.. korg hanya perlukan internet  then aplikasi tu akan inform kt korg ke mana hala tuju yg korang nk pergi..even org NYC sendiri pon kadang-kadang xingat jalan , apatah lagi la kita-kita nikan...

PENGINAPAN

• Untuk trip kali ni, kami pilih untuk stay dekat rumah org tempatan, kami guna AIRBNB, syukur rumah kami ni dekat dengan train station. jalan kaki sekitar 10minit untuk ke train station.. keadaan sekitar juga tidak lah berisiko sebab dekat dengan balai polis dan bomba.. koghasaa.. strategik habiss kan... oh ya , make sure korg study dulu korang nk stay kat mana, uptown, downtown, masa kami nk booking ritu pon, kami confuse.. korg tengok jugklah riview daripada tetamu sebelum2 ni.. xrugi membaca untuk keselamatan kita kat sana nanti... kadang-kadang harga hostel lagi mahal dari rumah sebijik tahu.. hihi.. tulah host kami.. baik orgnya..

yang penting bole masak.. itu sudah mencukupi

he ho lets go!!

TRINITY CHURCH

• Kami sempat masuk dalam gereja ni..oh ya, gereja ni berhampiran dengan Wall St.. almaklumlah free kan.. kebetulan kami pon baru je sampai, mmg xtahan keadaan masa tu sejukk.. so kami ambil keputusan untuk masuk panaskan badan.. hihi.. tenang je dalam gereja ni.. yelakan rumah ibadat.. haruslah tenang.. kami sempatlah lelepkan mata 10min.. masa ni ngantuk die masyaAllah...

cantik kan...

NATIONAL SEPTEMBER 11 MEMORIAL MUSEUM .

• Alhamdulillah kami sempat singgah ke museum 11 September dan tapak bangunan PUSAT DAGANGAN DUNIA / WORLD TRADE CENTER (WTC)  yang dibom oleh pengganas islamist (katanya)  pada 11 September 2001.. magadd museum ni sangat lah besar.. tiket untuk masuk dalam muzium ni adalah 24usd.. agak mahal kan.. tapi xpelahkan dah jalan jauh2 nikan.. alang2 tu... jangan lepaskan peluang korang ok untuk melihat sendiri detik-detik hitam yang menyelubungi bandar New York sekaligus seluruh umat islam didunia ini juga terpalit akibat tragedi tersebut... Allahuakhbar. Sebelum korang masuk kedalam muzium ni, ada dua buah kolam yang ditepi kolam-kolam tersebut ada semua nama mangsa yang terkorban daripada tragedi tersebut..

•  Sebelum masuk tu, korang akan diberi map keseluruhan kawasan muzium ni tau.. amek yg english version hokkay.. kalo korang ikot flow sepertimana dalam map tu, korang akan dapat lihat dan rasa sendiri detik-detik WTC dibom sehinggakan pembinaan semula memorial park tu dibina.. kami nk explain kat sini pajang sangattttt... kang bosan pulak kang.. so kami belanje la apa yang kami dapat snap, ade area yang pengunjung tidak dibenarkan untuk snap gambar..
  • Kami rasa part paling sedih bilamana pengunjung didengarkan bibit perbualan terakhir antara suami dan isteri, pramugari dengan menara kawalan sebelum kapal terbang merepuh bangunan WTC. allahuakhbar..

tadaaaa... tiang kongkrit yang kontroversi..

• Setelah selesai pusing-pusing satu museum ni, kami dapat rumuskan dimana , kalau orang bukan islam yang masuk dalam muzium tu, maka makin bertambah islamophobia, sebab memang terang lagi bersuluh mereka menyalahkan extremist islam yang melakukan pengeboman  tersebut.. memang berbaloi lah masuk dalam muzium ni.. xrugi hokkaaay!!
  • Da penat berjalan tu, kami sempat beli makanan halal di area muzium tersebut. korang xperlu khuatir okay.. sebab foodtruck halal ni bersepah-sepah dekat bandar NYC.. see mereka masih menghormati dan menerima islam di negara meraka..  korang kene cuba okay.. sekali pon da cukup makan halal food truck ni.. memang berbaloi.

TIME SQUARE

• Masa trip kami haritu, banyak kali jugaklah kami pergi Time Square ni, jakun kan... sebab kawasan ni tersangat-sangatlah besar... jalan satu hari pon belum tentu bole cover semua area.. Time Square ni meriah bile waktu malam.. pintu masuk untuk subway pon banyak.. korang jangan confuse pulak.. dan bile ramai-ramai ni, hati-hati ok...

acamteuhhhh..

CANAL ST ( CHINA TOWN)

• Untuk ke china town ni, korang bole turun dekat station Canal St, hamekkau petaling street mari.. ni adalah kawasan SoHo , banyak jugak lah butik-butik grand kat sini.. jalan je.. sebab pusing-pusing kt situ jugak... nah kami lanje antara kawasan SoHo tu..

BROOKLYN BRIDGE

• Kami sempat singgah di Brooklyn Bridge, korang bole naik subway then stop dekat City hall or Chambers St.. ni antara tempat yang wajib korang datang sini tau... sepanjang jalan menghala ke jambatan ni akan ade ramai orang jual barang cenderhati dan kami rasa antara paling murah berbadning tempat lain.. oh ya hati-hati tau sebab atas jambatan ni ade dua lane, satu lane untuk pejalan kaki dan satu lane khas untuk basikal.. nampak tak feeling " Ada apa Dengan Cinta" gitchuuuu

CENTRAL PARK

• Central park ni terletak betul-betul dekat tengah-tengah area manhattan.. allahurabbi besar gilaaa... ade beberapa station yang bole sampai dekat Central Park... kami sempatlah 2 kali pergi central park. sekali siang dan malam sekali. agak seram jugak lah bile malam2 jalan kat area central park ni.. kebetulan kami nk pergi Muzium of National History,kami sempatlah jenjalan area park ni..
  • Korang jugak bole naik kereta kuda untuk mengelilingi central park ni.. tapi paham-paham jelah harganya ya...

cantikkan waktu malam... hmmm

AMERICAN MUSEUM OF NATURAL HISTORY

• Untuk ke muzium ni, korang bole bole turun dekat station 81 St... keluar-keluar je terus sampai muzium tu ha.. muzium ni kan popular gitu.. sapa yang peminat pelakon Ben Stiller tu kompem tau tempat ni.. kami bernasib baik sebab dapat masuk dengan harga tiket 5usd sajork... mungkin kami sampai da lewat petang.. so dorg bagi diskaun.. mungkin lah kot.. kalo tak harga untuk masuk muzium ni 22usd.. hihu..

ni pintu masuk muzium seperti dalam movie, tapi sebenarnya pintu masuk dekat bahagian bawah..

EMPIRE STATE BUILDING

• Untuk ke ESB ni korang boleh turun dekat station 5th Av, bile korang keluar je station tu, akan ade banyak orang yg jual tiket untuk masuk ESB tu, kami sarankan korang beli je tiket tu dari dorg, untuk mengelakkan korang beratur panjang dekat atas nanti.. sebab nak beratur beli tiket pon kene scan mcm nk naik kapal terbang..
  • Bangunan ni ade 3 spot untuk lihat keseluruhan bandar NYC , 80th Floor, Main Deck dengan Top Deck, dan untuk ke Main Deck & Top Deck harga tiket adalah 54usd manakala untuk di Main Deck sahaja dimana Main deck berada pada tingkat 86 , harga tiket adalah 34usd.. berbaloi chuols!!!

WOODBURY COMMON PREMIUM OUTLET

• Kami sempat pergi ke Woodbury Common ni, agak menyesal jugaklah xbawak duit segunung.. barang-barang die cukup murah.. ok kalo korang plan nak ke sini. korang bole je naik bus dari 42 st, Port Authority Bus Terminal dengan harga 42usd /return.. Gate 410 dekat bus terminal tu, jangan lambat, korg bole dptkan tiket dekat area ticket counter dekat dengan foodcourt, kami tersesat-sesat lah sampai..terminal bas die besar amat.. perjalanan hampir makan masa dalam 1jam30min.. dorg da state kan waktu balik, means korang bolehlah pilih nk balik pukul brapa.. rancang waktu shopping korang.. kami pergi pon sebab ade orang kirim barang.. bagi personal shopper tu, mmemang lah berbaloi-baloi chuols shopping sini...

RESTORAN RASA

• Hihu.. tekak ni nak jugakkk makan makanan melayu / Malaysia.. walaupun agak jauh dengan sejuk lagi, kami gigih jugak lah pergi.. korang boleh singgah restoran makanan Malaysia di 25 West 8th Street, New York, NY 10011 , seronok bile bole oder makanan mengggunakan Bahasa Malaysua pastu dapat  tengok orang local NY makan makanan Malaysia.. Malaysia truly Asia gitchuuu...

char kuew teow xde taughe! nikamtnyahhhh

cendol gula Melaka dan xtra  kacang merah.. blurrrp

STATUE OF LIBERTY NATIONAL MONUMENT & ELLIS ISLAND

• Untuk ke terminal / jetty  yang membolehkan korang pergi ke Statue Of Liberty ni, ade bebrapa station yang terdekat yang membolehkan korang untuk ke SOL ni.. kami menaiki J/Z line, so kami turun di station terakhir Broad St dan jalan sekitar 15 min untuk ke jetty.. ade pakej yang guna speed boat tau dan harganya lebih mahal.. so kami pilih yang paling mur murr lah iaitu dengan harga 18usd sahaja.. tiket tu adalah termasuk tiket ke SOL , Ellis Island dan pulang ke NYC balik.. jimat kan... bole duduk di upper deck dan menikmati pemandangan yang cantik.. kebetulan kami pergi waktu musim sejuk, so katenya pengunjung tak berapa ramai berbanding musim-musim lain..

BROADWAY

• Pengalaman menonton broadway  depan mata antara pengalaman yang kami tak dapat lupakan.. kami sempat menonton sendiri Broadway School Of Rock  pada hari-hari terakhir trip kami.. orang kata mesti kene tengok atleast satu pon jadila Broadway ni bile datang NY ni.. peh memang seronok.. kalo nk dapat tiket murah kan, korang bole datang pagi2 mase hari show, biasanya akan dapat sehingga 50% discount..

Muchos besos NYC

• korang kene cuba minum dekat kedai kopi dorang okay, search je dekat google, yang pasti tidak mengewakan.. dorg lagi suka minum kedai-kedai kopi local berbanding Starbucks gitchu.. eat like local, be  a local. acamtuhhh

Goodbye NYC hello Malaysia.. camtuh!

Alhamdulillah trip kami sampai ke penghujungnya.. Syukur dapat jejakkan kaki di negara omputih ni.. pada yang nak travel ke US , jangan risau ok, rakyat dorang ok je.. yang penting pandai jaga diri..

Anggaran Perbelanjaan :

Tiket Flight : Rm 2387.00
Visa US:  Rm 640 (bergantung currency)
Tempat Tinggal : Rm 900
Broadway : 99usd = Rm 445.50
Expenses : Rm 1500

TOTAL : 6687.50 +-

korang bole jugak follow twitter / Instagram : qayyumsunawan .. thankyou.