MELBOURNE #AWEEKBEFORERAMADHAN #INSTAGRAMMABLE

By qayyumtravelog - 17:50:00

Assalamulalaikum w.b.t dan salam sejahtera.. dikesempatan ini tidak terlewat rasanya  kami ingin mengucapkan selamat berpuasa even dah nak raya dah pon, dan selamat hari raya aidilfitri yang akan menjelang tak lama lagi.. camtuhh ..

hoho.. ok kali ni kami nak share sikit trip #aweekbeforeramadhan  bulan may haritu... untuk trip kali ni, kami pergi ke Melbourne, Australia.trip kami xlama, cuma 6 hari 5 malam jah.. walaupun macam sekejap.. alhamdulillah banyak jugak lah tempat yang kami dapat cover.. walaupun masa ni aussie da masuk musim sejuk dan waktu maghrib dia cepat.. so faham-faham jelah bile dah gelap, even baru pukul 6ptg, kepala terus fikir nak balik rehat.. uhuhu//

Alhamdulillah kami selamat sampai di bumi australia pada pukul 8.40pagi dan proses imigrasi pon berjalan lancar.. cuma imigrasi dorang baru nak start guna E-passport untuk negara-negara terpilih agak haru jugak lah sbb confuse nak masuk kaunter yang mana.. lepas je selesai semua urusan , oh ya, declare mana yang perlu declare yer., kami terus menuju ke tempat sewa kereta.. kali ni kami sewa kereta dengan AVIS, kami rasa proses avis ni mudah lagi memudahkan camtueh... booking xpayah deposit , bayar masa pick-up guna kad kredit sajork..

Rezeki anak-anak agaknya hahaha, kami booking kereta Holden Barina sekali dapat Nissan Pulsar kalo kat malaysia dorg cakap Nissan Teana SEJENIS PERANGAI KEPOCHI KAN SIAP CHECK KERETA KAT MALAYSIA .. alhamdulillah besar sikit.. boleh lah melengkor kat seat belakang tu...

Bagi yang pertama kali bawak kereta dekat australia ni, lagi-lagi dekat area CBD,  korang kene hati2 ya, nampak sistem dorg lebih kurang sama je macam malaysia..tapi ada pelikk sikit.. berapa kali kami kene hon.. kalo area luar CBD mcm ok je... untuk trip kali ni, kami stay dekat 160 Little Lonsdale St.. kami booking guna AIRBNB .. kalo korang plan duduk area CBD dan ade kereta sewa, korang kene ambil kira cas parking kereta ok, bukan murah.. mujur depan rumah kami ada parking dan ade special rate untuk kami.. walaupun special rate, tapi harga tetap 22aud/entry.. kaughasaa.. kalau tak 7aud/jam ...

Seusai je urusan check-in dan merehatkan badan.. badan pon dah segar.. so malam tu kami terus g Eureka Skydeck.. jalan kaki je dari apartment .. lebih kurang 30min jugak.. entrance fee 20aud/pax bole refer tiket eureka  untuk maklumat lanjut..  Eureka Skydeck ni ade 91 tingkat dan antara bangunan paling tinggi dekat Melbourne ni.. untuk melihat view seluruh kota Melbourne. pengunjung akan dibawa ke tingkat 88.. feeling2 macam KLCC la gitchuu..

Tadaaa...

Ahcamtuhhhhhh #bukancheta mahupun #bukanctdk

oh ya.. selepas kami pergi ke eureka tu , kami makan malam dekat LIttle Ipoh.. feelingkan tetap nak makan makanan malaysia walaupun belum 1 hari dekat australia.. tapi memang sedap kot kedai tu... yang penting HALAL, jangan konfius macam kami, sebab bawah kedai tu kedai korea xsilap, ade jual oink oink.. nyaris2 nak patah balik.. bytheway bole check sini pasal LITTLE IPOH.. dan kalo korang nak tau , chef dia retis tau.. bekas penyanyi x-factor katenya... xpasal2 malam tu kami semua gigih bukaK MV X-FACTOR.. koghasa...

So esokanya kami teruskan perjalanan kami ke kawasan Phillip Island. kami singgah di MARU KOALA AND ANIMAL PARK .. 2jam jugak perjalanan dari area CBD.. pemandangan sepanjang jalan menuju ke arah phillip island ni masyaAllah.. cantikkkk sungguhhh... yang best nya animal park ni xdela berapa besar dan semua binatang-binatangnya sangat la friendly..x malas macam trip perth aritu..

yang syokya, ade kangaroo albino siol kat sini, kami semua jakun lah.. almaklumlah kt malaysia ni mmg dala xde kangaroo pastu ade albino pulak tu.. sirius comel je .. pastu manja pulak..korang bole je beli makanan siap2 masa masuk beli tiket tu.. 1 dolar/pax..

ni kangaroo paling begau sekali kt park ni, sado habes ni, kami semua risau sebab takot kangaroo ni ajak bertumbuk je.

Kami teruskan perjalanan ke The Nobbies.. kira macam hujung phillip island lah.. bagi yang ada lebihan budget atau nak melihat sendiri penguin parade bole tengok sini . dala xde orang jaga.. pastu sunyi je.. pastu cantik lagi.. pastuuuuuuu koranggg nilailah sendiri....

kalo korang nampak spot2 yang agak cantik untuk amek gambar, korang berhenti je.. xde orang kisah pon.. sebab memang xde orang..  haha so masa ontheway balik, kami sempat singgah minum2 petang dekat Phillip Island Choc Factory

Hari seterusnya kami jalan-jalan area city je.. kebetulan kami ada kawan yang kerja dekat sini, so kami mintak bantuan dia lah bawak kami pusing2 area bandar ni.

#bukanwawazainal

Flinders Street.. lorong2 sepanjang jalan ni dipenuhi dengan mural dan graviti.. dan corak dan mural ni sentiasa berubah-rubah.. baru la hipsturr katanya...

Kami sempat singgah di Shrine Of Remembrance, free jah masuk dia..difahamkan bangunan tersebut asalnya dibina adalah untuk memperingati pejuang-pejuang yang berjuang pada perang dunia pertama , kini bangunan tersebut adala sebagi simbol memperingati semua askar  Asutralian yang berjuang dimedan perang.. camtuhh... xjauh dari city cume diluar kawasan free tram.. tp kami naik je xbayar pon masa tu.. sebab kawan kata selamat..

feeling kim shin camtuhh

Lokasi ni dekat tepi jalan dan depan Victoria Barracks jah.. #instagrammable

lepas puas posing sana posing sini, kami lunch dekat BLOK M , konsep makanan adalah makanan indonesia.. pedas dan enak sekali.. maaf xde gambar nak share sebab masing2 kelaparan..

kami sempat singgah Brighton Beach Bath Boxes. dari city kami naik train je dalam 30min dan jalan kaki dalam 20 min jugaklah.. naseb masa balik kawan kami amek naik kereta.. jadi xdelah belengas ketiak.. kawasan brighton ni lebih kurang macam kawasan elitas dan orang hado-hado lah camtuh... dan semua rumah kaler-kaler ni ade pemilik..bukan hiasan semata-mata.

MALAYSIA TETAP DIHATI KATANYA!

ROADTRIP TO GREAT OCEAN ROAD (GOR)

Kami bangun seawal 4.30pagi ok.. dah macam banguun sahur rasanya.. siap sempat buat cekodok lagi untuk sarapan.. naseb baik lah kawan kami ni ada kawan yang pernah beberapa kali bawak orang malaysia pergi GOR ni, so die lah yang guide kami.. kami pergi 2 kereta.. so seawal 6pg kami bertolak. dekat GOR ni ade lebih 10 checkpoint yang korang bole singgah.. kawan yang bawak kami tu bagi tips, untuk lebih selamat dan mudah, kami disarankan untuk pergi ke tempat yang jauh dulu, masudknya dekat sini, kami start dari belakang dan berakhir pada pintu masuk GOR.kalo nk lebih puas, korang bole buat 2hari 1 malam untuk cover GOR ni..

Dari pintu masuk GOR ke bandar lebih kurang 2jam je.. so lebih dekat dan jalan pon ada lampu disepanjang jalan . lebih selamat.. jom enjoy gambar sepanjang roadtrip kami ke GOR haritu..

The Grotto

London Bridge

12 Apostles

Gibson Steps.

Cape Otway Lighthouse

masa kami dalam perjalan menuju ke checkpoint GOR ni.. tiba2  ada koala liar sedang melintas.. so kami dapatlah tengok koala yang liar ni ha dok lari dari manusia... comel jahhh...

kami sempat lunch/hitea dekat apollo bay.. fresh gila seafood die yals!

ni view dekat apollo bay tu.. feeling habes nih...

ok nilah pintu gerbang GOR tu.. nak sampai sini mabuk sikit sebab jalan dia macam ular kene palu..

hari terakhir kami dekat melbourne ni, kami sempat naik train wap di Puffing Billy Railway.. kami sarankan korang yang nak naik train ni beli tiket awal2.. harga tiket dan waktu bertolak boleh rujuk sini .. memang puas hati lah.. kami naik start dari Belgrave Stn dan turun dekat Lakeside. masa pergi kemain masing-masing tak reti duduk diam.. difahamkan train ni antara salah satu medium pengangkutan yang digunakan disekitar sini sebelum dikomersialkan.. korang akan perasan laluan keratapi lama sepanjang laluan train ni ..

lepas penat terkinja-kinja dekat train tu, kami singgah dekat kedai san churros area Belgrave ni.. dapnyahhhh... lepas je makan kami bergerak g outlet DFO Essendon.. malangnya kami sampai dekat situ dalam kol 5.30pm dan outlet tutup pukul 6.30ptg... sediihh

kami nk bagi kredit dekat kawan kami ni, dia sorang je wanita trip ni, yang sorang lagi tu suami diaa.. kami memang xstudy langsung pasal melbourne ni.. semua dia lah yang uruskan .. dari budget yang besar2 sampailah budget duit masuk toilet pon die buat... alhamdulillah semua yang dia rancang dan kami ikut je ni berjalan lancar .. the best trip ever rasanya... sebab semua ON POINT.. hahha

THANK YOU MELBOURNE.. SEE U NEXT TIME.