CARA KAMI JIMAT KE PARIS-LONDON-AMSTERDAM

By qayyumtravelog - 22:33:00

Helo guys, entry kali ni kami nak share siket cara yang kami buat untuk rasa tidak terbeban semasa kami ke benua eropah , gitu, benua eropah konon, padehal baru pergi 3 negara je :) trip kami ke Paris, London dan Amsterdam  pada bulan ogos dan selama 14 hari

kami harap entry kali ni dapat membantu korang plan utk kesana. mungkin korang pon buat bende yang sama kot.. :)

TIKET FLIGHT
  • masa kami ke sana kami naik MAS, kami punya tiket RM2300 untuk return.. direct flight 14 jam chuols... mau petakkk punggung... kami beli waktu MAS promo.. kami ke europe pada bulan ogos 2015, then beli tiket bulan 2.. so kami ada masa lebih kurang   6bulan untuk setelkan apa yang patut sebelum betolak :)
  • bagi kami, kami sarankan gap korang beli tiket dengan tarikh flight korg ade beberapa bulan, lagi lama lagi bagus pada kami, sbb ade masa untuk kumpul dan setel ape yang boleh setel kan.
  • btw nk selitkan jugek lah , kami sempat merasa naik airbus A380 la sbb kami ke CDG adalah flight last yg guna A380.. fuhh sedih tau..

MAKAN TIDO MAKAN TIDO XSAMPAI-SAMPAI..

TEMPAT TINGGAL / HOTEL/ HOSTEL :

• Ok part ni amat penting, almaklumlah kte bukan pergi negara yang dekat2 dan murah kan.. so pilihan tempat tinggal kenalah dekat dengan public transport, kedai dan etc.. ape yang boleh jimat, kami cube jimatkan.
  • kami booking untuk part accomodation ni pada bulan 3, sebulan selepas beli tiket , means lepas gaji tros booking..
  • kami booking aprtment dekat paris dan hotel dekat amsterdam, memandangkan kami ada kawan yang study dekat UK, so kami tumpang je rumah dorang, so peruntukan untuk tmpt tinggal dekat london, kami tukar ke kereta sewa :)
  • masa kt paris kami booking guna AIRBNB dengan harga 400myr/mlm : so kami berempat sorang 100myr/mlm
  • dekat amsterdam kami duduk hotel, kami stay dekat student hotel, kami pilih untuk duduk hotel sbb kami tahu masa tu kami dah penat gila, dah hampir 2minggu berjalankan, so xpelah bayar lebih siket, tp hotel tu bukanlah hotel 5bintang sangat pon, tapi sangat selesa dan cozy dgn harga 200myr/mlm
  • oh ya masa malam last kami terpaksa booking hotel emergency dekat dengan area airport sbb kami punya flight esok pagi jam 12pm , so nk redeem tax bagai kan, lagipon kawan kami tengah mengandung, so kesian pulak nk stay dekat airport memalam...
setel part tempat tido :)

TRANSPORT PARIS-LONDON-AMSTERDAM-PARIS :

• untuk transport ni korang kene plan betul2 okay, korang da susun aktiviti korang then dah muktamad, baru korang korang pilih nak naik apa then beli tiket.. yelakan, ni kalo main beli je kang xsama dgn korg punya aktiviti, lari masa, sapa yang rugi, bukan murah okay tiket2 dorg ni..
  • so kami dah muktamad kami punya plan sepanjang 2minggu katsana, dari paris ke london kami guna train eurotrain . then london ke amsterdam, kami guna megabus, amsterdam ke paris-kami guna train thalys..
  • tiket train/bus kami beli bulan 6 , means 2bulan sebelum kami bertolak.. btw korang kene slalu update harga tiket sbb time promo, megabus tu bole dapat sekitar 1GBP je  tau... mughoh kan..
  • kos untuk transport ke 3negara ni  : PARIS -LONDON :200MYR / LONDON-AMSTERDAM : 70MYR / AMSTERDAM-PARIS :180MYR
  • ni tak termasuk bus / train/ cab yang kami naik dalam bandar tau.. part yang tu termasuk dalam perbelanjaan harian lah..

ATTRACTION / THEME PARK :

• Masa dekat paris kami sempat singgah ke Disneyland paris dan masa di London plan asalnya nak pergi harry potter studio tour, but xsempt so kami pergi ke Thorpe Park ..
  • Seperti yang chuols semua maklum kan, tiket untuk ke themepark sememangnya mahal, xkira lah dalam or luar negara kan.. So kami beli tiket utk themepark sebulan sebelum bertolak.. Dan biasanyaa kalo beli tiket on9 lagi murah kan..
  • Untuk tiket disneyland kami beli dengan harga 360myr dan thorpe park dgn hrga 180myr..

nilah apartment comel kami dekat paris, area arc de triompe

• masa kami kesana , kami pergi 4 orang, 2 lelaki dan 2perempuan, so kami bahagi masing2 tugas, so setiap sorang handle tmpt tinggal/ sorang setel transport / sorang setel themepark@attraction...
  • pastu masing2 kene buat iti untk setiap negara.. part kami kene ready iti untuk masa kat london, naseb baik kami ade kawan kt london... senang sikit.. hahah

• untuk mengelakkan kami kebeluruan, kami bawak siap2 makanan segaram

ontheway ke thorpe park :) wehewwwww
  • masa kami di london, kami sewa kereta untuk 5hari 4malam, sbb kami nk ke manchester.. so kami booking kereta dengan AVIS, harga untuk kereta kami 600myr, seperti biasa memerlukan kredit kad okay chuols,....
  • lesen malaysia bole pakai kat uk. dnt worry...

FEBRUARI : FLIGHT      : 2300MYR
MAC      : HOTEL       :  600MYR
APRIL    : TRAIN /BUS  :350MYR
JUNE     : DISNEYLAND / THORPE PARK : 540MYR
JULAI    : RAYA

untuk duit belanja kan... kami tukaq 500euro dan 500gbp
so masa tu currency xbrapa teruk sangat.. dalam RM 5k....