PERTH -AUSTRALIA

By qayyumtravelog - 05:29:00

hey guys.. kali ni kami nk share last trip kami ke bumi Perth , Australia.. kami pergi pada bulan mac 2016- musim panas wey masa ni.. seperti yang kite maklum, bumi australia ni musim dia berlawanan dengan negara 4 musim yang lain, mungkin kerana kedudukan dibanua austrlia, maksudnya kt sini letsay negara eropah tgh musim sejuk, maka dekat austrlia ni tgh musim panas lit lit.. sempat grab tiket AiraAsia X masa promosi FreeSeat dengan harga RM348 untuk dua hala, ramai yang xpercaya kami dapat beli dengan harga tu.. toolonglahhh percaya. Kami bertolak dari KLIA2 jam 10.45pg, perjalanan dari Malaysia ke Perth mengambil masa selama 6jam lebih kurang. so as usual, sebelum boarding/depart, makesure korang makan kenyang-kenyang.

Alhamdulillah kami sampai pukul 4ptg.. kali ni kami temakan trip kami ni #tripsedaramara sbb ... Negara dorang ni banyak sangat pantang larang okays, so before korg packing barang2 masuk dalam beg, makesure korang ade bace sikit2 apebende yang boleh bawak masuk or bende yang xbole bawak masuk aussie ini, ini membantu mempercepatkan proses untuk lepas dari pihak imegresen. Arrival Card tu korang mesti isi lengkap-selengkapnya, kalo x, selagi xlengkap, korg xbole lepas.. Alhamdulillah xde masalah masa dorang check bag kami.

lepas je check dari imegresen , kami terus pg beli Simkad, yelakan, internet ni sangat penting, kadang2 tu lagi penting dari duit.. gitueew.. sblm kami ke perth ni, kami adalah bace a few blog yang bagi tip, rata-rata blog sarankan untuk guna simkad dari optus ni, so kami beli dgn 15aud untuk 500mb/day selama 7hari... lepas ni kami bole on9 dengan hati riang dan gumbiraa.. lepas kami dapat simkad, kami ke avis untuk ambil kereta sewa, so trip kami selama 6hari ni kami akan drive sendiri, sbb tmpt yang kami akan pergi kali ni agak luarbiasa jauh dia.. so kami booking kereta daripada syarikar AVIS Australia, total sewa untuk 6hari adalah 650myr termasuk insurance. korang mesti ade kredit kad untuk buat pembayaran sbb debit card tidak diterima sama sekali.. menjajau kami cari kredit kad yang dah lama xguna tu.. gitchu..

untuk tmpt tinggal kali ni, kami guna AIRBNB, kami stay area BAlCATTA WA, area ni ala2 rumah orang ado2, kami sewa rumah yang ada 2 bilik sbb kali ni ada wanita, so untuk keselesaan bersama katanya. Untuk hari pertama ni sampai je rumah kami terus rehat sebab satu hari perjalanan kan, gilakau xpenat..

so lokasi pertama adalah rottnest island, mula2 mcm xpercaya nk g pulau dekat oz ni,yelakan sebelum-sebelum ni kami layan pulau2 negara2 jiran je. ahhaha . perasaan sangat teruja sbb nk tau jugaklah keadaan pulau kat negara matsalleh ni macam mne rupanya.. so kami beli tiket on9 sehari sebelum maksudnya kami beli lepas kami checkin smlmnya. rata2 kami xplan pon apa2 iti untuk trip ni, mana yang dan buat kami buat, xdan kami tinggal.. hahaha

so kami beli tiket guna website : https://www.rottnestexpress.com.au/tours-and-services/day-tour-packages.html  kt rottnest island ni korang bole naik basikal pusing pulau, snorkeling, pergi rumah api, bole jumap quokka..hahah comel betul qoakka ni,, macam tikus mondok pon ade.. kih kih kih

kami naik ferry dari b-shed port,fremantle.. so kami beli tiket balik hari, pergi pagi dan balik petang dengan harga 60aud..

tadaaaa... kami sampai dekat rottnest island.. daripada jetty ke pulau ni amek masa dalam 45min sajah.. selesa okay die punya ferry..

ROTTNEST ISLAND WELCOMING YOU TO WADJEMUP

nak kata pulau ni besar - xbesar manepon tp nak ckp kecik-xdela kecik sangat.. hahah so korang bole beli pas naik bus satu hari atau naik basikal ke.. xpon korang bole jugak beli pakej basikal dan bus, so agak2 rasa penat nak naik basikal, korang bole je tinggal kat mana2 basikal tu dan naik bus, kami decide beli pass bus jela sbb tu yang paling murang, dalam 15aud je, so bile korang da dpt je one day pass tu, terus dapatan jadual waktu bus tu dekat setiap station, deat pulau ni ade 19 station, so korang bole agak2 la waktu korang untuk setiap station agar x terlepas ferry ptg nnt..selain pakej bus/basikal, dorg ade jugak sediakan pakej snorkeling/island hoping etc.. pantai dia mmg cantikkk.. kalah pulau2 kat thailand... yg syoknya xramai pon orang.. so mmg terjaga la pulau ni.. air die clear,, menyesal pulak xbawak baju mandi... sabaaa jela

Dekat pulau ni mmg popular binatang quokka ni, bersepah2 dan pastinya comel, kami rasa binatang ni adalah kacukan daripada kanggaroo dan tikus mondok.. manja je quokka ni, kalo bernasib baik mase amek selfie dgn dia, dia akan senyum.. hihihi.. tp kalo nk pgg jangan sampai nampak org yg keje kat pulau ni, kang kene marah kang.

setiap perhentian mmg akan ade orang turun, so kalo korang bawak baju utk mandi, bole je naik bus tu basah2- agak2 da boring mandi kt area ni bole g tmpt lain.. geramm jelah tgk org mandi, mungkin masa kami pegi tu tgh musim panas, so rasa nk berkubang tu membuak2 sbb panas sangat, dorg siap bole sunbath lagi kt tepi2 pantai.. mashaAllah kulit apa pon xtau lah.. hihihih

Selain pantai cantik dan binantang comel, kat pulau ni ade beberapa rumah api yang boleh korang pergi, nak masuk kene bayar tau then ade waktu2 yg boleh kte naik, so dengan keadaan yang xberapa nk sejuk, kami just jalan2 je area bawah rumah api ni, as we know, rumah api ni ade fungsi die tersendiri kan, bukanlah dibina untuk attrction perlancongan..

ini adalah pemandangan bile jalan2 area pulau ni, mmg xde bukit or gunung yang tinggi. clear sky tu makin bertambah hangat lakan..

Oh lupe pulak nk bagitau, dekat rottnest island ni pon ade pink lake  tau, tp xdelah pink sangat mcm kt calbarri, tasik ni agak berbau busuk.. hihihi...

so dah puas jalan satu pulau, kami pon ready nk balik, penat jugak okay nk jalan satu pulau ni even naik bus. tp mmg cantik gilaa.. berbaloi lah kami pergi sini..

Lepas ke rottnest island kami plan ke fremantle market,xjauh pon dari jetty dalam 15min je, konon2 nk cari makanan lah datang sini, hihihi.. kt aussie barang agak pricey eh, kami bagi contoh mcm kat malaysia air tin coke 3myr, then harga kt aussie ni pon 3aud, so bile convert,.. HAMEKKK kau

Memang banyak makanan fresh dan lazat2- cumenye nk beli or x je lah.. hihi ikotkan napsu buaya, nk beli je semua. ahahahah

nampak lazat bukan,,, mmg lazat.. hahah

dekat market ni bukan makanan je ade jual, macam-macam ade, lampulah, cenderahati lah.. mcm-mcm ado, pastu mase kami kt market ni, jumpe orang malaysia.. naseb xkekwat. hahaha. stay lagi lama dari kami.. die pon cakap barang kt aussie ni mahal..

Sekitar area market :)

haa.. sesiapa yang teringin sangat nk minum teh tarik ke, makan murtabak ke, boleh la g kedai ni, betul2 dalam market ni...

nak djadikan cerita, kami kene saman masa kami ke rottnest island tu, makdatok saman die 65aud.. mahal gilaaa. makesure kalo park kereta, park ditempat yang betul, pahtu g buat bayaran dekat mesin yang berhampiran, sediakan syiling.. guna syiling lagi mudah.. ade yg bole terima kredit kad jugak.. depends pada kawasan. yg kami tunjuk tu adalah tiket parking, die siap-siap dah tulis sampai pukul brapa boleh park bergantng pada duit yg kte masukkan lah., paham2 lah ye..

lepas kami ke fremantle market kami terus gerka ke Cicerellos Cafe, xsampai 20 minit drive, orang kata ish n chips die sedap, kami dah lapa sangat, gambo makanan pon xsmpt nk snap.. hahaha

So dah kenyang, kami bergerak ke Fremantle Prison, jangan risau penjara ni dah xde orang dah, kalo nk jalan2 masuk galeri die bole masuk je free, ade pakej boleh masuk sampai dalam penjara, pakej siang dan malam, pasti seronok, kami sempat masu muzium, kira besar jugak la, mase kami singgah sini,mmg xramai orang, so agak seram sebenarnya.ade sekali kami masuk tmpt hukum banduan, ttbe meremang bulu. kami pon cpt2 keluar. ahahahaha

kalo korang nk beli buah tangan pon ade kedai, siap ade jual baju penjara lagi kau.. tapi mmg comel, bukan stripe macam dalam movie tu. hahaa kami xbole amek gambo dalam kedai.. sedihhh

kami dah penat sebenarnya, mane xnya, dari pagi sampai ke malam berjalan, tp bile pikir dah susun iti kan, nak xnak kene abiskan jugak lah, so lepas ke penjara kami ke kings park, as we know, kalo nk ke sini kene pagi malam sbb nk tengok view perth city waktu malam, kings park ni besar, kadang2 kami rasa macam salah jalan sebab rasa jalan dalam hutan, sebelum sampai tmpt amek gambo ni, ade bebrapa tempat yg ktorg stop tapi xdpt gambo view yg cun.. hahaha.. kami gigih cari last2 jumpa..

cun kan...

okay kami nak selit sikit, ni lah harga tiket kami, 347myr utk return. murah sangat, kami beli waktu AirAsia promo Free Seat, hunting sampai dapat katanya..kami beli setahun yg lepas. gigihkan tunggu.. hahahaha so sapa yang tak percaya bole dapat tiket dgn harga sebegini rendah, percayalahhhh!!! mujur adaa Air Asia X- Now u can go Xtra long!

ni pulak booking untuk kereta sewa, kami lebih prefer guna AVIS sbb base on exprience sebelum ni, servis mmg tiptop dan paling murah antara lain. total kos utk sewa kereta 650myr :)

so hari ke 3 adalah hari paling mencabar bagi kami sebab kami akan drive selama 7jam untuk ke pink lake kalbarri.. azab hokay. so kami bertolak agak lewat jam 9pg. make sure sebelum gerak isi minyak kereta bagi penuh sebab freeway dekat aussie ni bukan macm kt malaysia yang setiap 60km ade RNR, so dengan lafaz bismillah kami pon bertolak. kami akan gilir2 drive .. so sorang akan drive average dalam 2jam30 min la gitu..

dan jangan lupa, kalo boleh korang bawaklah bekal ke cikedis ke untuk bekalan yer.. so kami singgah dekat area calbarri untuk lunch, kesian nasi kami hampir2 basi sebab panas sangat.

TADAAA!! PINK LAKE PORT GREGORY, CALBARRI

SCARY KANN TULANG APE PON KAMI XTAU.. HAHA

Kami stay area pinklake ni dalam sejam je, so lepas puas amek gambo kami balik, kerja gila kan..

bertabahlahye nk tempuh 7jam lagi! tapi kalo korang bawak khemat or naik caravan, sepanjang jalan mmg ade banyak port untuk singgah. so korang xde lah penat sangat.. so tido dulu then esok baru balik perth.. kami gigih jugak balik..

mujur ada brahims nasi goreng..

so lepas penat nak mati semalam, kami sambung perjalanan hari keempat kami ke busselton jetty. kami agak lega sebab perjalanan hari ni paling lama 2jam30min sajahhhh..

busselton jetty ni antara tarikan utama mungkin sebab kedudukan jetty ni jauh dari pantai, mungkin lah..

ni adalah pintu utama bagi sesiapa yang pergi ke jetty tu, kene bayar hokay bukan free..

bagi can siketlah.. hahah

cantikkannn...

sepanjang jalan area busselton ni korg akan nampak banyak ladang anggur yang akan dijadikan wine, kilang pon banyak. boleh la singgah kalo berminat..

next destinatin adalah mageret river choc factory, kilang choclate lakan yang pasti.. so kami decide utk amek brunch tros kt sini.. sbb ade cafe siap dalam kilang ni.

omputih angat brunch kami hari ni!! blerghh

kasi can sikethlah 2.0!!

malam tu kami singgah dekat charcoal chicken, base on riview, ribs die mmg power, serius wa cakap lu .. mmg poweeerrrr!!!

adududuududududuuddu!! xtahannn!

Caversham Wildlife Park chuols!

but first,.. let me take a selfie!!

dont forget to be OWLSOME!

tak sah lah kalo xjume koala kan.

lepas pergi caversham kami pergi hopping siket.. then da lepas buang duit, kami ke elizabeth quay.. akaihhh cantik betil .. lagi2 kalo petang..tunggu sampai sunset.. mantop!!

so malam last, seperti biasa kami akan hantr poskad sebagai ole2 utk kengkawan kt tanah air gitu...

sebarang pertanyaan boleh inform kami dekat ;