TRIP MENGEJUT KE KOH LIPE - THAILAND

By qayyumtravelog - 18:43:00

S̄wạs̄dī

• entry kali ni kami nk share trip kami ke koh lipe bulan februari aritu.. and ni adalah trip MENGEJUT ke sana, dah susun jadual untuk trip for this year, then trip ni mmg xde dalam jdual *tulah maksud kami.. hahaha
  • kali ni kami pergi 3 orang, sirius kawan kenal dekat media social je, so kami plan dalam 2minggu jugak .. so route kami jb-penang-kuala perlis-langkawi-koh lipe-langkawi-kuala perlis -penang-jb .. trip kami ni 3hari 2mlm je hikhikhik...
  • Tarikan utama nk pergi lipe ni sangat sbb orang cakap MALDIVES OF THAILAND :).. makin menmbahkan keterujaan lah nk pg sini..

TRANSPORT
  • memandangkan kami ni dari selatan tanah air, so kami bergerak ke penang dulu sebab kawan kami duduk kat seberang sana, then kami gerak jugak ke kuala perlis malam tu jugak..
  • kenapa kuala perlis : ok selain kuala perlis, kuala kedah pon boleh jugak korang nk g langkawi kan, cumanya dari kuala perlis ni xdelah lama mana berbanding dengan dari kuala kedah.
  • kalo korang beli tiket dr langkawi ke koh lipe pukul 9.30 pagi, makesure korang kene gerak dari kuala perlis naik bot paling awal.. kalo korang terlepas boat yg 1st, habes lah tiket ke kohlipe..
  • kami booking tiket dari koh lipe dekat bundhya speedboat http://www.bundhayaspeedboat.com dengan harga 200myr/return
  • pejabat dorang ade dekat jettu kuah, berdekatan dengan kedai mamak xsilap..
  • kami hampir terlepas tiket dr kuala perlis, even kami sampai dekat kuala perlis tu 3pg , xsempat beratur kat kaunter, tiket habes, makesure kalo nak selamat beli tket online :)

• perjalanan dari kuah ke lipe 2jam je..so sempat lah kami qada' tido malam tadi.. so lepas sampai je, ferry letakkan kami dekat waiting area atas laut, then ade boat yang akan datang untuk pickup kami bawak kedarat..
  • gambar atas tu keadaan bot masa kami otheway nk g darat :)

• tadaa.. keadaan seaport / yelakan kal naik fligt airport, so kalo naik boat #lawakhambar.. pastikan isi siap2 arival card tu okay, sbb imegresen sini main jerit2 je.. lambat isi rentung lah .. masa kami pergi panass nauuzubillah...

• cantikkan .. tepi2 pantai je air dah jernih.. indahhh sungguh

MAKANAN
  • Kami kalo travel, part paling penting adalah makanan, kalo bole kami nak try semua makanan local, hahah kaloh boleh lah..yelakan kalo xmakan xde tenaga la,hahaha so kat lipe ni jangan risau sebab banyak je makanan halal yang ade jual kt area walking street .. jangan lupa try pancake popular n ayam goreng dia.. padu ok rasa dia!!

HOSTEL / HOTEL

• memandangkan trip ni mengejut, kami mula2 mcm nk jimat bawak khemah then tdo kt khemah je, tp bile keadaan cuaca yang panas, then mase jalan tu xde nampak orang pacak khemah pon, so kami pon mcm tukar plan, cari hostel yang murah dan berbaloi. so masa kami otw ke walking street, kami nampak A+ hotel, even masa kat imigrasi pon dorg suggetkan hostel ni, so kami tanya lah .. kami dapat harga 650bht tapi dia bagi kami diskaun 50bht.. kami checkin dekat a+ hotel tu untuk 2 malam.. sangat berbaloi :)

TRANSPORT DI KOH LIPE
  • Transport utama dekat kohlipe ni adalah tuk tuk, tapi tuk tuk kt sini spesel siket :) kalo boleh korang dapatkan map pulau ni siap-siap, sebab kami jalan kaki je dari walking street ke andaman beach, agak jauh jugaklah.. kalo korg xnk jalan kaki bole naik tuk-tuk, cuma tuk2 tu xkan masuk area walking street..

ni dalam dorm kt a+ hotel tu.. kalo korg  berdua boleh pilih yg twin dorm, sama je mcm ni tp besar sikit, muat untuk 2 orang..

oh ya.. hotel ni pon sediakan common area, agak2 tepu dalam bilik, boleh pi sini lah untuk tengok tv, buat kopi ke..

ni salah satu kedai halal yang kami makan kat sini, kami perasan  kalo pi negara2 yang bukan islam, makanan halal tu agak mahal sikit berbanding dengan makanan yang tidak halal, nampak tak value "halalan toyyiban" tu.. mcm saya pergi ke boracay, maggi cup babi hanya 15peso/ rm 1.5o ja, harga maggi yang ada cop halal harganya sekitar 100peso / rm 8.00...

AKTIVITI YANG BOLEH BUAT
  • Kami pergi 3hari2mlm je, jadi hari yang kami free sepenuhnya adalah hari keda, so kami plan nk buat island hoping masa tu, malam tu lepas rehat kat hotel, kami g cari tour untuk buat aktiviti esok, kami jumpa abang ni, bagi kami harga kasih sayang 500tbh untuk 1day trip siap lunch, kalo nk jumpa abang ni, kedai dia betul2 depan klinik.
  • selain dari island hoping, korang boleh jugak buat diving. mesti padu coral, masa kami pergi ni akhir musim tengkujuh, jadi k=coral xbrapa nk cantik dan jelas.. dorang pon cakap nk pergi tgk air cantik datang dalam bulan 4 dan 5..
  • untuk trip kami tu, kami pergi 5 spot untuk snorkeling .. cumanya kami xpuas sbb air xbrapa nk canti.. arghh

• korang kene pi area pattaya beach ni waktu sunset, memang cantik gilaaaa.. pastu kami sempat jumpa ikan nemo, rmah die betul2 tepi pantai. hihi xperlu nk berenang dalam2 nk tgk nemo, tepi pantai je da bole jmpe :)

• kami sempat pi urut, hahah kalo kami pergi thai ni, mmg malam last sebelum balik kami pergi urut.. kononya nk hilangkan penat. tp ni mmg betul2 urut tau.. bukan yg happy ending punya... hahahhaha
  • harga urut kt sini mmg murah, 200tbh je untuk thai massage.. murah kan..rugi rugi kalo x p urut..

• kalo korang plan nk camping, area sunset beach ni ade tmpt untuk pacak khemah, cumanya kami xpasti brapa kene bayar kalo nk camping area tu..

• oh ya.. masa balik kan, korg kene dtg awal tau sebab dorg nk setelkan pasal departure card/ passport, kang kalo lambat kene marah dgn kakak imegresen..